تبلیغات
دانلود آهنگ جدید - مقاله:راک ایرانی
 
دانلود آهنگ جدید
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : 1taraneh
نویسندگان

راک ایرانی گونه‌ای از موسیقی  راک است که در کشور ایران رواج داده شده است. موسیقی راک در ایران، از اواخر دهه چهل خورشیدی و با ظهور خوانندگانی مانند: کوروش یغمایی، فرهاد مهراد و فریدون فروغی رواج پیدا کرد لیکن پس از انقلاب فرهنگی دستکم در ظاهر امر به دست فراموشی سپرده شد.

موسیقی راک ایرانی از «راک انگلیسی»، «راک آمریکایی» و سبک‌های اروپایی تاثیر گرفته‌است. در این نوع موسیقی نیز همانند بیشتر سبک‌های راک، گیتار الکتریک و گیتار بیس و درامز جز اصلی‌ترین سازها هستند. در بعضی از گروه‌ها کیبورد نیز وظیفه تنظیم ریتم‌ها و سمپل‌ها را بر عهده دارد. اما نکته قابل توجه این است که به دلیل ایرانی بودن اجرا کنندگان این موسیقی، انواع سازها و ریتم‌ها و لحن‌های ایرانی در بعضی از آهنگ‌های تولیدی وجود دارد.

دهه ۴۰ و ۵۰ و سال های قبل از ان:

در آن زمان موسیقی سنتی در میان مردم محبوب بود و موسیقی پاپ نیز با سرعت زیادی رو به گسترش و پیشرفت بود و به رقابت با سبک‌های غربی و آمریکایی در سطح ملی، می‌پرداخت. همچنین به دلیل برپایی کنسرت خوانندگان غربی در ایران؛ تبادل موسیقی و فرهنگ و هنر نیز میان ایران و سایر کشورها وجود داشت. در آن دوران در ایران افرادی بودند که به گروهایی مثل Led zeppelin , beatles , Pink Floyd ,..... گوش می دادند و آلبوم هایشان را خریداری نموده و سبک آنهارا دنبال می کردند .

دهه 50 و بعد از ان:

دراواخر این دهه فعالیت هرگونه موسیقی ممنوع گردید؛ موسیقی پاپ غیرمجاز اعلام شده و به تبع آن سبک راک نیز اجازه فعالیت نیافت.تنها نوع موسیقی که مجوز فعالیت داشت، موسیقی سنتی و سرودهای ملی بود.بیشتر خوانندگان  به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. تنها تعداد انگشت شماری از خوانندگان از ایران خارج نشدند که پیشگامان راک ایرانی نیز از جمله این افراد بودند. کوروش یغمایی، فرهاد و فریدون فروغی در کشور ماندندواجازه فعالیت تا سالها پیدا نکردندوفعالیت انها کمرنگ شد.

اوایل دهه ۷۰:

در اوایل دهه ۷۰ نیز وضع به همین ترتیب بود. تنها گروه راک ایرانی که در آن زمان فعالیت می‌کرد، گروه «کوچ» نام داشت. این گروه در آمریکا به ساخت و تنظیم آهنگ‌هایی در سبک کانتری مشغول بود. در ایران نیز به طور محدود گروه‌ها و خوانندگان اندکی به فعالیت‌های زیرزمینی مشغول بودند، اما هنوز بستر مناسبی برای راک ایرانی آماده نشده بود. «کاوه یغمایی» از معدود خوانندگان راک ایرانی بود که در این سال‌ها با مجوز رسمی وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد و حتی در سال ۷۳ کنسرتی را برگزار کرد.

اواخر دهه ۷۰؛ دوباره زنده شدن راک ایرانی:

در اواخر دهه ۷۰ و با روی کار آمدن دولت اصلاحات، وزارت فرهنگ و ارشاد دولت وقت؛ فرصتی طلایی به جامعه موسیقی ایران داد. موسیقی پاپ و راک پس از سالها انزوا دوباره شروع به فعالیت کردند و با سرعتی چشمگیر نسبت به گذشته در حال پیشرفت بودند.

در این سالها موسیقی راک پیشرفت زیادی کرد. گروه‌های زیادی در داخل کشور فعالیت می‌کردند، اما همچنان بسیاری از خوانندگان و گروه‌ها به فعالیت‌های زیر زمینی مشغول بودند. هنوز دولت صراحتاً موسیقی راک را آزاد اعلام نکرده بود و این نوع موسیقی را با پاپ ادغام می‌کرد. هیچ گاه جشنواره و کنسرتی از سوی دولت تحت عنوان موسیقی راک برگزار نشد. تنها یک بار جشنواره‌ای با نام «جشنواره موسیقی پاپ ایران» برگزار گردید که کلیه خوانندگان پاپ آن زمان ایران در این جشنواره شرکت کردند. کاوه یغمایی و داریوش خواجه نوری نیز در این جشنواره حضور داشتند و آهنگ‌هایی را با سبک راک و تحت عنوان پاپ اجرا نمودند. وی موفق شد ستاره طلایی این جشنواره را از نظر «بهترین گروه» به خود اختصاص دهد.

در همین سالها جو تازه‌ای از موسیقی راک در میان جوانان ایرانی در حال شکل‌گیری بود. موسیقی «هوی متال» که زیر شاخه‌ای موسیقی راک و جدا شده از سبک «هارد راک» می‌باشد، به سرعت در میان ایرانیان محبوب می‌شد و توجه جوانان ایرانی به انواع سبک‌های متال بیش از پیش در حال اوج‌گیری بود. گروه‌های زیادی در این زمینه تشکیل شدند.

دهه ۸۰؛ دوران طلایی راک ایرانی:

دههٔ ۸۰ خورشیدی دورانی طلایی را برای موسیقی راک ایران به ارمغان آورد. در اوایل این دهه توجّه جوانان ایرانی به این نوع موسیقی و زیرشاخه‌هایش بیش از پیش شدت گرفت و گروه‌های زیادی در این زمینه تشکیل شدند. بعضی از این گروه‌ها و خوانندگان توانستند از وزارت ارشاد مجوّز رسمی فعّالیت دریافت کنند و تعدادی از آنان هنوز هم در ایران فعّالیت می‌کنند. در این سال‌ها کنسرت‌های زیادی در سطح کشور برگزار شد که بسیاری از آنان به صورت زیرزمینی و تنها تعداد اندکی از این کنسرت‌ها با مجوّز رسمی برگزار گردید. توجه جوانان ایران به راک و زیرشاخه‌های آن بسیار زیاد شده‌بود.

گروه‌های فعال راک و متال در دهه ۸۰:

  • کاسپین
  • دیسدایمن
  • کامنت
  • امرتاد
  • اوهام
  • میرا
  • آویژه
  • بهنا
  • کیوسک
  • کتهمیان
  • ۱۲۷
  • باراد
  • فرزاد گلپایگانی
  • کاوه یغمایی
  • هاوار
  • ماوراء
  • اهورا
  • هامان
  • آوای مردمی
  • مرداب
  • بیواره
  • هک
  • هومن اژدری
  • فرشید اعرابی
  • آگاه بهاری
  • هایپر نوا
  • آژیراک
  • خاک
  • هادی پاکزاد
  • رضا یزدانی
  • کارمندان
  • رادیو تهران
  • گروه جاده
  • آبجیز
  • ایندو
  • نیاز
  • بوداهد
  • بالگرد
  • آنتی کاریزما
  • آرسامس
  • ارشک
  • تعادل
  • کتانژانت
  • هشت
  • آراد آریا(شاکری)
  • اشکان & می
  • نیکایین
  • کامران جم
  • نانا
  • مجید کاظمی
  • میرزا
  • امیر دانایی
  • ماد
  • باراد
  • کبریا
  • ElectroqutE
  • Ekove Efrits
  • Yellow Dogs
  • The Ways
  • Take It Easy Hospital
  • The Free Keys

دهه ۹۰؛ پوسته نوین راک ایرانی:

دههٔ ۹۰ خورشیدی را میتوان به عنوان دهه نوین راک ایرانی دانست. گروه های زیادی در داخل و خارج کشور با نوآوری در ساخت موسیقی و ترانه و همچنین استفاده از عنصرهای موسیقیایی که تا قبل از این دهه از آن استفاده نمیشد ، توانسته اند پوسته جدیدی به فضای موسیقی راک ایرانی دهند. ترکیب زیر شاخه های مختلف راک با یکدیگر و استفاده آنها از ویژگی های گروه های این دهه می باشد.

 







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه